Beijing del 1

Planet till Peking gick svensk tid 18:30 söndag .
min första kopp te under resan dracks på flyget. gör sig väl sådär på bild. Påminner strakt om urin. Inte smaken dock
pappa drack kinesiskt öl. Gjort på ris. Dom använder ris till allt. Tänk om vi hade potatisöl.
ca 11 timmar senare. förmiddag Kina.
DAG 1. Väl framme i Peking slitna och trötta blir vi upphämtade av vår guide och körda till den gamla delen av staden. Inget checka in-chilla-å-packa-upp först här inte nejnej. Here we go. Jag är precis lika glad som jag ser ut.
vi åker cykeltaxi till familjen vi ska äta lunch hos. värd grej med cykeltaxi!
det var kvinnan i röd jacka som bodde där och hade lagat maten. jag säger bara glöm svensk kinamat.
sovrum
köket
bor man inte i ett modernt nybyggt hus ingår ingen toalett. Då har man allmäna toaletter i kvarteren där de går på dagarna och har en potta i huset på natten. Toaletterna saknar dörrar, papper och handfat. Det som gör det privat är halvväggen mellan "toaletterna". det här var första hål-toan jag besökte.
vi fick komma upp i ett trum-torn där de trummade på fyra trummor varje timme för att veta vad klockan var, som en klocka som ringer typ. Åtminstone förr i tiden. därifrån hade man ganska bra utsikt.
ca 16:00 fick vi äntligen komma till våra hotellrum. här däckade jag.
efter middagen gick vi ut på en liten lära-känna-området-promenad. Vi hamnade i den stora mataffären mittemot vårt hotell. Det var bland det mest färgglada jag sett. Notera den strukturerade kön. Eh.
sen gick vi vidare på tvärgator där man gjorde allt möjligt intressant. men då var det för mörkt för att fota.
Slut på dag 1. Jag somnade med kläderna på, lampan tänd, bok i handen och med hjärnan fylld av nya intryck.
DAG 2
lamatemplet
Inne i templena fick man inte fotografera. Men det var coolt ska ni veta. Vi fick bland annat se en 26 m hög buddhastaty som var 500 år gammal.
vi köpte rökelse som skulle ge lyckligt liv.
vi lämnade lampatemplet och åkte till en sidenfabrik
här fick vi lära oss hur det går till. Från mask till tyg.
vi fick också veta vad som är så bra med siden till skillnad från ylle, dun och bomull.
nöjd mamma efter ett sidentäcke rikare
"fågelboet" OS-stadion från OS 2008. byggnaden ovan var hotellet för alla journalister under OS
Vad som hände sen får ni snart veta. Håll ögonen öppna för nästan kina-update . Nu ska jag byta om och springa på tårtkalas på söder! Tjobrä

Kommentarer
Postat av: Sofie i San Francisco

Saknar inte håltoa.

2011-03-13 @ 20:04:28
URL: http://scienceandletters.tumblr.com/
Postat av: Emma

ÅhåhÅH! Så jävla coolt!

2011-03-13 @ 22:17:39
URL: http://emmawedeman.devote.se
Postat av: Olivia

Älska detta inlägg!! :)

2011-03-16 @ 21:54:52
URL: http://www.otothelivia.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0